söndag 16 september 2012

Dagen började inte bra

Dagen började med ett missförstånd som gjorde att jag kom iväg väldigt sent till jobbet. Det är alltid stressigt och massor att göra direkt när man kommer till jobbet så det gäller att vara i tid och gärna kanske tio minuter tidigt..bara för att slippa stressa. Men som sagt så var jag sen och eftersom det är gratis parkering på gatan utanför jobbet¨på söndagar tog jag en chansning. Det fanns inga platser så jag ställde mig lite knasigt till. Därför hade jag en fin lapp på rutan när jag efter jobbet kom ut. 900:- i parkeringsböter. HEJA MIG! Sparkar på mig själv litegrann men inser att det inte finns så mycket att göra åt det. Bara gilla läget. Men när man har lite "ont" om pengar så känns det surt till tusen! Men men....

Dagen har i alla fall slutat bra. Lucas, som barnvaktats av farmor, hade haft det jättebra. Kusinen Tindra var där och de hade så roligt att Lucas helst inte ville följa med hem. Men det gjorde han till sist och somnade BUMS i bilen. Mamman skyndade sig hem för att även hon ta en liten lur i soffan. I vanliga fall är jag död efter jobbsöndag men idag har jag haft mycket energ tack vare min lilla middagslur. Jag har till och med tvättat fönster! Lucas har varit på gott humör och lekt bredvid mig hela tiden och BABBLAT konstant. Jag tror jag har skavsår i öronen för tusan vad han pratar. Munnen går i ett. Ikväll har han lekt med en gammal batteridriven katt (som han egentligen inte gillar nåt särskilt). De har åkt "motorcykel" på altan, varit och handlat, åkt till jobbet och lagat mat. Och heeeeeeeela tiden har han pratat. Mitt lilla hjärta<3 p="p">


Till middag uppfann jag mitt eget recept och det blev riktigt gott. Slog till med lite grädde och ost på maten idag och det var supergott med "riktig" mat istället för usla kalla grönsaker. Att det var +0,3 kg denna vecka gör inte så mycket. Semesterkilona är i alla fall väck och mina arbetsbyxor sitter skönare i midjan.

Broccoligratäng med pasta:

Jag tog en halv gul lök som jag hackade smått och fräste tillsammans med tärnad kassler.
Sedan kokade jag frusen broccoli i en minut i saltat vatten som jag lät rinna av i ett durkslag.
Samtidigt kokade jag tre dl ideal makaroner och gjorde en form av bechamelsås med MINIMAT 7% grädde. (den rekommenderar jag..jättekrämig konsistens!) Sedan hade jag i krossade tomater i såsen, tomatpuré, salt och peppar.
Jag smorde en form och la i broccolin där. Sedan hällde jag över de kokta makaronerna, blandade kasslern och löken med såsen och hällde det över broccolin och pastan. Sedan strödde jag över 1 dl. ost över alltihop och skjuts in i ugnen en stund. Blev faktiskt riktigt smarrigt. Testa vettja!
 

4 kommentarer:

Morfar sa...

Så klantigt att parkera så dåligt,
det borde du väl veta....
Inte första gg heller?

Elin sa...

Till mitt försvar var det flera år sen jag fick parkeringsböter. Men visst var det klantigt. Hade så bråttom så jag tog en chansning. Nåja.

Sofia sa...

Ska testa att göra en sådan där broccoligratäng, det lät gott tyckte jag.

Vilken osis det där med parkeringsböterna, sådana är aldrig roligt att få!

Mormor sa...

Gratängen lät jättegod,månne ett framtida bjudningsalternativ ?