onsdag 11 november 2015

Inbrott

Häromdagen hade vi oväntat besök förstår ni. Gästen väckte mig mitt i natten genom att banka och slå kryddburkar emot varandra inne i kryddskåpet. Jag vaknar lätt och när jag vaknar så är jag vaken på två sekunder. Den här gången tog det dock ett tag för mitt sömndruckna jag att fatta vad som pågick. Jag trodde först att Nichlas var uppe och styrde. Han skulle ju först till jobbet. Men aldrig någonsin har han vaknat av sig själv så varför skulle han gjort det idag? Slängde en blick på klockan. Den var inte mycket. Kanske strax efter 23. Jag låg kvar och lyssnade på ljudet. Bank, klonk och krafs krafs. Jag klev upp och tände lampan. Ljudet upphörde inte så jag öppnade helt sonika luckan till kryddskåpet och där satt han. Herr Husmus. Söt, visst, men gudars så äckligt. Inte vill jag väl ha möss bland maten heller. Han hoppade upp på kanelburken och försvann samma väg han kom, förmodligen. Genom ett litet hål i isoleringen runt röret till spisfläkten. Dagen efter sanerade vi skåpet med massssssa medel. Det var flingsalt utspritt i hela skåpet blandat med bajs. Hur äckligt? Dessutom hade Herr Husmus kalasat på salladskrydda och försökt bryta sig in i en burk arromat. Nä. Jag tog kontakt med Inspectera som hjälper oss kostnadsfritt genom hemförsäkringen. Hoppas att giftet vi ska hämta gör susen och att mössen är ett minne blott inom en snar framtid.

Inga kommentarer: