måndag 19 oktober 2015

Jordnötsbitar

Det som är bra med kalas är att man får baka en väldig massa. Jag gillar att baka, så länge det blir bra. Jag ser mig själv som bättre på matlagning än bakning dock då det händer att jag misslyckas med det senare. Sen Lucas kom till världen har jag ju fått vidga mina vyer litegrann. Det är mycket i bakväg som innehåller ägg. Därför är jag så innerligt lycklig över att ha kommit över tre böcker av Karolina Tegelaar som tar det här med bakning ett steg längre. Hon utformar sina recept på vetenskaplig väg och hittills är jag grymt impad. Alla hennes recept är ägg- och mjölkfria och nu släpper hon även en helt glutenfri bok.
I fredags fick jag äran att testa ett recept ur hennes "julbok". Den är nästan orörd än så länge. Kanske främst för att det inte varit jul än...vad vet jag. Det blev i alla fall "Jordnötsbitar" och de var hur smarriga som helst och superlätta att göra.

Ingredienser:
2 dl ljus sirap
1 dl strösocker
250 g jordnötssmör
10 dl puffat ris
200 g smält choklad

Koka upp sirap och socker och dra av från plattan. Blanda ner jordnötssmör tills smeten är slät. Häll i puffat ris och rör om. "Kavla" ut till vald storlek mellan två bakplåtspapper och låt kallna. Smält choklad  och bred ett tunt lager över kakan. Låt stelna i kyl. Skär i valfri storlek.

Lekande lätt och snabbt och smidigt. Köpte så god choklad på nätet också som blev jättebra. En lite ljusare "mjölkchoklads"variant som var superlätt att smälta. Synd att den är så hutlöst dyr bara och att den inte finns i affär utan bara på nätet.

Ska försöka smyga in en bild på dessa små godbitar också men det får vänta till en annan dag. Nu ska jag sova!

1 kommentar:

Mormor sa...

Hemskt goda var de! Jag ska prova på att baka dem också!