tisdag 13 maj 2014

Bedövning?!

Jag blir inte klok på det här och är rädd att jag aldrig kommer komma till ett beslut. Kan någon bara bestämma åt mig? Bedövning eller ej under förlossningen? Hur har ni gjort under era? Sist tackade jag nej i början och sen gick det som det gick och nån bedövning hann jag inte med...förutom lustgasen då, som jag inte fattade ett skit av. Är inne på epidural men skräms av att värkarbetet kan komma att påverkas och förlossningen kan bli längre. Dessutom ökar antalet sugklockor vid epiduralbedövning och det vill jag ju verkligen inte. Samtidigt tänker jag att det är dumt att ha ondare än vad som är nödvändigt. Hm. Nä. Hjälp mig någon!

5 kommentarer:

Emma sa...

Jag tog/fick epidural första gången och ångrar det INTE, jag hade ändå fått det vid op efteråt så då fylldes det bara på med mer bedövningsmedel i slangen jag redan hade. smidigt. ;) förlossning nr 2 gick så snabbt så där hanns bara lustgas med, men det gick lättare att få ut den ungen så det ångrar jag inte heller. :P

det är ju inte lätt att bestämma sånt i förväg tycker jag, om mann u inte av diverse skäl är emot smärtlindring helt. jag har alltid sagt att jag "tar det jag kan få", haha.

Emma sa...

o mitt värkarbete stannade förresten kanske upp i en halvtimme bara, sen var det igång igen. nån sugklocka var det aldrig tal om!

(man ska inte läsa/lyssna på alla skräckhistorier jämt, det blir man bara knäpp av!)

Anonym sa...

http://m.familjeliv.se/forum/thread/52886508-roliga-forlossningshistorier/105

läs det här så blir du nog lugnare :P

Sara sa...

Om förlossningen går enligt planerna, är det ju skönt att skippa bedövning. Jag gillade ju lustgasen, fast det var mest att ha något att fokusera på. Jag kunde ju ha en tom mask att andas i lika gärna. Smärtlindringsmässigt så tycker jag nog ej att lustgas funkar. Krysta, krysta, krysta. Heja, heja!

Sofia sa...

Epidural om det hinns med, absolut! Kommer be om detta denna gång också. Höll ju på att bli snuvad på den förra gången eftersom jag skulle vela när det gällde smärtlindringen. Till slut sa barnmorskan "Ska du ha epidural så säger du till NU, annars hinner du inte få den". De trodde ju att det skulle gå fortare än vad det gjorde, då visste de ju inte att Mille låg lite fel och inte roterat klart i bäckengången. Men hursomhelst, jag tycker du ska ta epidural, om möjligheten finns. Jag fick värkförstärkande dropp, så det är ingen fara om förlossningen stannar upp. Kan visa fig lite bilder från när Mille föddes om du vill. Före epidural: ser helt förstörd ut och hade ont som satan. Efter epidural: sitter i sängen och ser, efter omständigheterna, oförskämt pigg ut.