torsdag 14 mars 2013

Händelserik vecka

Nu är min arbetsvecka näst intill slut och den har varit händelserik. Häromdagem, när jag stod och hackade grönsaker i godan ro, kom en av receptionisterna fram till mig. Hon var blek i ansiktet och jag såg direkt att det var nåt som hänt. Hon frågade om vi hade någon förbandslåda i köket och jag gav den till henne. Tydligen var det är kille som ramlat och slagit sig rejält nånstans på hotellet. När jag kom ut i reception satt han där. Det var bostavligt talat blod överallt. Han hade blod i hela ansiktet som runnit ner för näsan och munnen. Hans armar var alldeles insmetade och likaså hans ena ben. På fötterna hade han foppatofflor. Tofflorna var fulla med blod och på golvet nedanför fanns en stor pöl. Jag överdriver faktiskt inte..det var blodbad! Men killen var i alla fall relativt lugn och sansad och förklarade att han åt blodtunnande medicin vilket gjorde att han blödde mer än andra. Jag tror att han var ryss eller nåt men han pratade bra engelska. Jag som inte har sådär jättestor erfarenhet av första hjälpen-lådor visste inte riktigt vad alla paket och burkar innehöll men jag klippte upp några stycken och lyckades hitta några rätt stora kompresser med gasbinda. När killen tog bort handdukarna som han tryckte mot sitt ben gapade ett kanske femton centimeter stort sår emot mig. Det var djupt och i desperat behov av några stygn. Medan jag pratade med honom hjälptes vi åt med kompressen. Den blödde igenom på två sekunder så vi fick ta tre till. Sen på med en handduk och upp med benet på en pall. Sedan var det dags att ringa 112. Jag har aldrig gjort det förut men hade väl föreställt mig att man skulle få svar direkt när man ringde. Men det tutade, tutade, tutade, tutade. Efter fem minuter svarade en gubbe. "SOS alarm. Vad är det som har hänt?" Sen fick jag berätta och gubben ställde massa frågor och lovade att en ambulans skulle komma om några minuter. Sedan gick jag och tvättade mig och andades ut i några minuter. Senare kom Ubbe, vår vaktmäster, ner med dörren som killen lyckats undgå att se och kört knäet rakt igenom. Hur det hänt är ett mysterium. Men dörren var i tusen delar...

Idag hade det kommit brev till både mig och Nichlas från tingsrätten. Tydliegn ska vi agera vittnet vid någon form av rättegång på måndag i Linköpings tingsrätt. Förra året blev vi blåsta av någon på Blocket och polisanmälde det. Vi har inte hört nåt sedan dess och trodde helt enkelt att saken var i världen. Men nu är det tydligen dags. Hoppas att bedragaren ker fast för jag har känslan av att han blåst fler än oss. Blir ju spännande att vara målsägande...det trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva.

LÄS INLÄGGET OM NÄR VI BLEV BLÅSTA HÄR

1 kommentar:

Mormor sa...

Fy vad äckligt det låter ,men bra gjort av dig att klara av situationen!