söndag 7 oktober 2012

Krassligt och egen diagnos

När man har mycket planerat inför några lediga dagar slår det aldrig fel att någon i familjen är sjuk. Denna helg är det lillskrutten som är dålig. Han har haft feber men det är inte det som förundrar mig. Igår morse när han vaknade kunde Lucas inte gå. Han klagade på ont i knäet och kunde varken stå eller gå. Först trodde jag att det var någon form av lek men efter ett tag insåg jag att han faktiskt hade ont. Benet vek sig under honom när han försökte stödja på det och han liksom drog upp knäet mot magen hela tiden. Vi klämde och kände på honom med hittade inget konstigt. 1177 fixade tid hos den jouröppnade vårdcentralen. Det är alltid som roulette när man ska dit. Antingen får man en bra doktor eller så får man en mindre bra. Vi har erfarenhet från båda. Men denna gång tog det priset! Jag har absolut inget emot utländska doktorer och det var inte heller det som var problemet men det är en fördel att doktorn förstår vad vi säger och känner till termer som "växtvärk" och "förkylning". Nichlas fick visa med teckenspråk för att få honom att förstå vad vi menade. Han tittade på Lucas i kanske tio sekunder och efter det verkade han ha bestämt sig. "Små barn hittar på!" sa han. Han menade på att Lucas bara låtsades och inte alls hade ont. När vi frågade om smärtan kanske kunde ha nåt samband med febern och så så skakade han bara på huvudet. Han tog ingen temp, kollade inte i halsen, kollade i sänkan eller försäkrade sig om att Lucas inte hade någon infektion i kroppen. Nej, Lucas 2,5 år hittade minsann bara på att han inte kunde gå. Jag blev rosenrasande! Nichlas liksaså. I bilen hem ringde vi tillbaka till 1177 och berättade hur vi blivit bemötta. De ringde upp vårdcentralen och framförde våra klagomål men nån hjälp fick vi inte. Väl hemma sov Lucas en jättelång stund och efter att han vaknade var han mycket bättre i benet. Idag är han helt återställd och kan både hoppa och springa precis som vanligt. Dock har jag googlat lite och hört mig för i olika kretsar och fastställt en egen diagnos på min son: HÖFTSNUVA!

LÄS OM HÖFTSNUVA HÄR!

 
Det som oroar mig lite är att det klart och tydligt står att en ordentligt läkarundersökning i sådana här fall är nödvändig och att man även ska få komma tillbaka när symtomen släppt för att kolla så att allt står rätt till. Men nu verkar ju Lucas väldigt pigg och glad så jag antar att allt är i sin ordning. Men det var i all fall sista gången vi besökte den vårdcentralen. PUNKT!

Inga kommentarer: