lördag 21 april 2012

Recension

Mjo då..nu har jag testat min mopp litegrann här hemma. Självklart inte så mycket som jag har velat efetrsom det finns så mycket annat som kommer emellan. Till exempel så har jag inte gått lös på badkaret än. Det är där jag har mina högsta förväntningar. Hursomhaver så ska jag sammanfatta vad jag kommit fram till.

Jag har kört golven en gång. Jag har inte riktigt kunnat läsa mig till vad de olika "trasorna" ska användas till men jag tog en blå och lurvig sak som såg bra ut. Först tyckte jag att moppen gled så trögt. Nästan så att jag fick ta i så att handtaget gick av. Men efter ett tag, när trasan blivit lite blöt, gick det mycket bättre. Fläckar, som det finns gott om på golven här hemma, gick lätt bort. Dock krävs en del övning för att få bra resultat. Jag vet till exempel inte riktigt vilken "styrka" jag ska ha på ångningen än. Men det ger sig nog efter ett tag. På golvet i hallen där det ofta blir smutsigt av lera och annat tjafs funkade moppen ypperligt. Där blev golvet jättefint och blankt. Golven i resten av huset upplevde jag blev lite randiga på vissa ställen. Men jag tror att det beror på mig och min okunskap. Jag tycker att de blev blanka och fina i det stora hela och jag tycker också att det hållit sig rent längre än vad det gör efter en vanlig moppning. Dessutom torkade golven väldigt snabbt vilket är ett stort plus. Lite tråkigt var det att jag var tvungen att fylla på behållaren med vatten TVÅ gånger för att det skulle räcka till den lilla yta jag körde men det kan man överleva.

Jag passade även på att koppla på det lilla munstycket som ser ut som en spruta på den bärbara delen. Den kan användas nästan överallt där man inte kommer åt med trasa eller annat. Jag körde på full effekt i springorna vid spisen och OJ!! vad rent det blev. Det rann ut gult och brunt vatten och stora bitar av fett och annat gojs som kilat sig fast däremellan. Sådant som man inte på nåt annat sätt skulle fått fatt på annars. Jag körde på spishällen och lite i ugnen. TOPPRESULTAT! Man måste dock använda trasa efteråt för att torka men det var väl att förvänta sig.

Nu är mitt nästa mål badrummet och badkaret. Vi har bubbeleffekt i vårt badkar och där fastnar det alltid en massa avlagringar som sitter och blir bruna. Dessutom har vi kalk runt kranen. Så det är med spänning jag inom kort inleder "Projekt badrum".

2 kommentarer:

Morfar Buppa sa...

Du får gärna komma hit med moppen och träna här hos oss

Sofia sa...

Vad roligt, jag vill också ha en sådan där mopp! Planerar en riktig storstädning av badrummet så då lånar jag gärna den för en provkörning. ;)