lördag 21 april 2012

Altanbygget fortskrider sakta men säkert

Nu är stommen färdigbyggt och Jontes arbete här hemma i Klarsjön är slutfört. Nu ska vi på egen hand skruva färdigt trall och klädsel. Nicke sliter som ett djur och går upp tidigare bara för att hinna skruva en stund innan jag och Lucas kommer hem efter jobb och dagis. Det blir jättefint. Självklart blir det färgskiftningar nu när vi blandar gammalt och nytt virke och plankorna har dessvärre varit lite av olika bredd men jag tror inte att det kommer vara nåt man hänger upp sig på när det är färdigt. Nichlas är jätteduktig. Det är ju första gången han bygger en altan. Idag har även jag fått vara med och bygga och det tycker jag är roligt. Det är dock Nicke som håller i spakarna och sågar och mäter. Jag får stå för skruvandet och det tycker jag är kul. Jag längtar tills dess är dags att sätta dit sidorna. Där har vi kommit på en smart lösning som jag tror kommer bli toppen. Istället för plankor kommer vi använda oss av "böjbara" skivor som vi skruvar fast och sedan sätter vi dit en vit list runtom hela. Svårt att förklara men jag lovar att det kommer bilder på det sen när det är dags. Sidorna ska sedan målas i samma röda färg som huset. Tror det kommer se väldigt häftigt och modernt ut. Hoppas det i alla fall..annars får vi göra om och göra rätt!

Imorgon ska vi slänga skräp på returpunkten för att göra plats åt den STOOORA högen med jord som förhoppningsvis kommer i nästa vecka. Mormor och morfar kommer hit för att hjälpa till med Lucas vilket vi är väldigt tacksamma för. Det är svårt att få nåt gjort när man har en nyfiken 2-åring i hasorna. Hur söt och gullig och go` han än må vara!

1 kommentar:

Sofia sa...

Oj vad långt ni hunnit med altanen! Får allt ta vägarna förbi snart.