fredag 25 december 2015

Hi! I`m back...

Sedan sist har vi avverkat samtliga adventfikan, lilljul med vännerna, paketinslagning och klädning av granen. Vi har även kokat gröt, bakat pepparkakor och så har ju självaste julafton passerat, dock inte obemärkt. I år blev det bråda tider här hemma i Klarsjön, då jag och Nichlas jobbat så pass mycket att saker och ting hemmavid kommit i andra hand. Men vi hann ändå med det allra viktigaste och julen blev ju av ändå. Jag är mycket för traditioner. Det ska finnas en julgran, som gärna ska hämtas i skogen och den ska kläs dagen innan julafton. På kvällen ska det finnas pepparkakor därunder och mjölk till tomten. Lyktan ute på trappen ska tändas så att tomten hittar rätt.  På julaftonsmorgon ska det ätas tomtegröt och drickas must innan paketöppning, om nu tomten varit på natten vill säga. I år styrde vi om litegrann då Nichlas uteblev den större delen av julafton då han jobbade. Vi köpte en gran på Hemköp för vi hann inte hugga nån och grötmyset blev av efter klädningen av granen kvällen innan, så att Nichlas också fick äta gröt. Däremot åt vi ju gröt på morgonen efter också men då utan Nichlas. Som sagt, det blir ju jul ändå trots att det kanske inte alltid går att hålla stenhårt på alla traditioner. Nästa år hoppas jag i alla fall
att jag hinner göra ett pepparkakshus..det saknade jag lite i år!
 



 

Inga kommentarer: