onsdag 8 juli 2015

Sista dagen

Jag vet inte om jag skrivit om det här på bloggen men Nichlas har fått nytt jobb. Nu är det så offentligt som det kan bli och därmed fritt fram för mig att sprida det vidare hur jag vill. Jag tar snabbversionen för visst tusan har det varit hit och dit, krångel, ångest och velande!

I våras gick företaget som Nichlas jobbar för i konkurs. Samtliga blev uppsagda och det blev ett himla ståhej. Arbetsförmedlingen och börja söka jobb. Nichlas sökte massor hit och dit och fick ganska snabbt svar från ett ställe. Han hade sökt tjänsten som SOS-operatör. Tiden gick och rätt som det var blev det konkurslagda företaget uppköpt och fick nya ägare. Alla fick nytt kontrakt och man kunde pusta ut lite. Men Nichlas fick komma på anställningsintervjuer (plural) och fick göra kompetenstest på datorn. Det rullade på och så en dag ringde de och sa att om han fortfarande var intresserad så var jobbet på SOS hans. Boom bara sådär så hade han två jobb att välja emellan. (Inte nog med det. Sedan han sa upp sig nu för nån vecka sedan har jobben rent ut sagt haglat över honom...konstigt va?) Nu föll det sig så att from på fredag går Nichlas på semester juli ut. I Augusti ska han ha sin inplanerade pappaledighet och den 31/8 börjar han alltså på sitt nya jobb. Hur spännande är inte det egentligen? Lite sämre lön men ändå helt okej med tanke på att ingångslönen på SOS inte är mycket lägre än den han har idag. Och då har han ändå jobbat där i tio år. Kommunalt- och statligt anställd är inte heller fy skam och öppnar dörrar som är stängda för nån som harvar industri. En 8 veckor lång utbildning på det ger ny erfarenhet och kompetens.

Det enda jag grämer mig över är den tidigtlagda förskolestarten för bebisen. För hon är en bebis fortfarande, blott 13 månader. Nu är det två månader kvar till inskolningen startar men det gör ont i mammahjärtat. Lucas var nästan 19 månader gammal och det kändes lagom. Dessutom var han tidig med det mesta. Leia är så liten....

Inga kommentarer: