söndag 27 januari 2013

Baka baka liten kaka



Den här helgen har jag spenderat otaliga timmar i köket. Jag har bakat, bakat och bakat lite till. Självklart med lite hjälp från mästerkocken Lucas. Hälften av sakerna misslyckades jag med men skam den som ger sig,

Jag gjorde mjölk- och äggfria maränger för allra första gången och det var spännande. Visste ni att köpemaränger sällan innehåller ägg? Konstigt va? Däremot innehåller de mjölk vilket stället till det i alla fall i det här hushållet. Därför tillverkade jag egna, rosa och gröna. Det var inte alls svårt faktiskt men första satsen vispade jag för länge så den hamnde i soptunnan. Vatten, socker, karamellfärg och gelantinpulver var allt som behövdes och en elvisp såklart. Smeten blev som seeeeegt tuggummi och var inte speciellt lätt att hantera. Jag gjorde ett försök att spritsa marängerna för först men det gick inte. Så jag fick klicka ut smeten med hjälp av två skedar. De blev i alla fall fluffiga och fina och väldigt allergivänliga.


Min älskade assistent. Vad skulle jag göra utan honom? Sivert. I love him!


Söndagens finfina tårta som Lucas hjälpt till att dekorera. Den innehöll banan, mosade hallon, chokladpudding och vispad sojagrädde. Ovanpå lade jag ett vitt marsinpantäcke och spritsade det sedan med dekorationsgelé. Den blev god men sockerkaksbottnen blir lite stabbig. Nästa gång måste jag skära den tunnare. Men det blev i alla fall inte torr vilket jag var rädd att den skulle bli. Lucas åt fyra bitar och de andra tog också om. På diskbänken står nu bara en smal smal bit kvar...måste vara ett gott tecken va?


Vaniljdrömmar och kakor med jordnötssmör gjorde jag också. Småkakor utan mjölk och ägg är ingen konst. Där kan man nästan bara byta ut det som behöver bytas ut.

Nichlas gjorde chokladbollar och det var nog dom som gjorde störst succé. Chokladbollar är barnslit gott och enkelt!

Tårtan som serverades på lördagen har jag ingen bra bild på. Det blev en glasstårta (tofuline vanilj= smaksatt med ahlgrensbilar som jag smälte ner med lite vatten. Sedan gjorde vi en digestivebotten. Det blev okej. Lite märkligt i konsistensen och lite konstig i smaken. Men den var vacker att titta på. Dock inget som jag kommer göra igen...

1 kommentar:

Sofia sa...

Det var absolut inget fel på lördagstårtan, den var jättegod! Jag åt ju tre stora bitar så det måste ju vara ett gott betyg. :)