torsdag 5 juli 2012

Jordgubbsfrossa

På eftermiddagen började det mulna på men vi var sugna på att hitta på nåt i alla fall. Så vi åkte till unby och plockade jordgubbar. Det fanns verkligen massor och när vi var klara hade vi plockan tretton kilo. Lite mer än vad jag tänkt mig men det var så roligt att det bara gick utan farten. Trehundra kronor fattigare och massor med jordgubbar rikare åkte vi hem. Dessvärre har Lucas fått för sig att han inte gillar jordgubbar men det gör definitvt han mamma. Så nu sitter jag här och är alldeles full i magen och röd om fingrarna. Tanken var att jag skulle baka in till småtimmarna idag men smöret tog slut redan efter första pajen. Bakningen får vi fortsätta imorgon med andra ord, efetr ett besök i affären. Jag lyckades tog åstadkomma en stor skål jordgubbskräm, en smulpaj och tre påsar med skivade jordgubbar som hamnade i frysen. Nu är det lite mindre än hälften kvar. Vi ska nog klara av att använda upp alla gubbarna innan de möglar. Imorgon får vi till exempel besök så då får det bli någon form av kaka och sedan är Nichlas inne på att göra saft eller sylt. DET är KRÅNGLIGT men kanske vore det roligt att testa?! Nån som kokat egen saft nångång?



1 kommentar:

Morfar sa...

Bra jobbat,ser fram mot många smakprov...