söndag 11 mars 2012

Förträngningar

Igår fick mamman panik här hemma då Lucas plötsligt blev rysligt dålig. Han har varit lite förkyld och så i ett par dagar och haft otäck hosta. Men så igår, när vi satt i badkaret, började snoret rinna på honom. Genomskinligt vattenliknande snor i mängder och dregel i en fors från munnen. Han hostade och hostade o hostade så mycket att jag var helt bombsäker på att han skulle kvävas. Sedan blev han blå om läpparna och i lungorna pep och väste det så det hördes ända till Sörping. När jag lyfte upp honom ur badkaret var han alldeles lealös. Mamman fick paniken och ringde till pappan. "ring 1177" sa han och det gjorde jag. Lät nog rätt skärrad eftersom sköterskan i andra änden bad mig att lugna ner mig lite. Hursomhelst så lyckades jag få i Lucas lite ventoline och då släppte det genast lite. När vi fått på oss kläderna och satt oss i bilen för att åka till VC så somnade han bums! Väl där fick vi andas i gastuber och käka tabletter och vips så blev han mycket piggare. Doktorn påstod att om ett barn är över två år och får förträngningar i luftrören 2 gånger så är det astma. Kan man tro på det? Jag har hört att man kan ha krupp ända upp i skolåldern och att det faktiskt är rätt vanligt. Han började dilla om inhalatorer och allt möjligt..men jahg vet inte. Vi får helt enkelt hoppas att det här var sista gången...och att vi slipper allt vad astma heter!

1 kommentar:

Sofia sa...

Usch vad läbbigt!