onsdag 5 oktober 2011

Kakbak

Ja, nu har vi nog kommit överens om vad som ska bakas till födelsedagshelgen. En sak har jag aldrig bakat förut så det ska bli mycket spännande att se om jag lyckas. Jag hittade receptet i en av mina samlingar som ligger och dammar en trappa upp här hemma.

Jordnötsrutor:

1 brk jordnötssmör (crunch)
2 dl ljus sirap
1 msk vaniljsocker
1 dl socker
½ l cornflakes
½ l Rice Krispies
2 dl kokosflingor
250 g choklad

* Låt socker, vaniljsocker, sirap och jordnötssmör smälta samman i en kastrull
* Krossa flingorna och rör ner i smeten tillsammans med kokosflingorna
* Klä en form (20x30cm) med bakplåtspapper
* Häll på smeten och låt stelna i kyl ca: 1 timme
* Smält chokladen i vattenbad och häll över kakan
* Låt stå kallt i en halvtimme
* Skär kakan i mindre bitar

Jag tycker det låter urmumsigt! Dessutom går kakan att frysa vilket är perfekt om man skulle få besök nångång. Ja, vi får se hur det går. Jag lovar uppdatering efter imorgon.

1 kommentar:

Emma sa...

Ajajaj, om det står att kakan går bra att frysa är det kört. för allt som går bra att frysa går dessvärre väääldigt bra att äta fryst också..! (chokladbiskvier, mockarutor..) Mja. men du kanske har bättre karaktär än vad jag har. ;)