onsdag 18 januari 2017

Ulcerös kolit

För lite mindre än två månader sedan fick jag min allra första diagnos. Här har jag gått runt i trettio usla år utan att ha varit sjuk alls knappt.
Nu lider jag av Ulcerös kolit. Det kan vara värre såklart..det går inte att bota men oftast går det bra att leva normalt med hjälp av rätt mediciner.

Ulcerös kolit är en inflammatorisk sjukdom i tarmen. Man kan ha olika symtom och besvär men vanligast är magvärk, diarréer (tretusen gånger om dagen) och blodig avföring. Ingen vidare värst trevlig sjukdom va?

Jag började märka mina symtom i slutet av augusti. Då hade jag mycket omkring mig med bästisens bröllop och möhippa och så var jag ju i valet och kvalet om jag skulle byta jobb. Stress var min tanke. Men när jag, efter nån månad, började bajsa blod blev jag orolig. Trots det gick jag nästan två månader till med detta. Till slut blev det för otäckt och jag kände att det var nåt fel. Cancer? Jag sökte till vårdcentralen och fick komma redan dagen efter. Och där sattes karusellen igång. Blodprov, undersökningar, remiss till mag- och tarm, ännu mer undersökningar och så ÄNTLIGEN medicinering.

Har ätit min medicin i typ en månad. Känner skillnad men är ännu inte helt bra. Vissa dagar är bättre än andra. Värst är det när jag har väldigt aktiv, t.ex. när jag är ute och springer. Då vill magen oftast inte vara med. Men det börjar faktiskt bli bättre då med. Har ändrat dosen på min medicin och lagt till ytterligare en så nu hoppas jag snart att jag blir helt symtomfri. Var och lämnade blodprov idag. Sex rör blod. De ska testa olika sorters hepatit, blodvärden, levervärden och njurvärden. Senare ska jag också få en lungröntgen då medicinen ibland kan ge olika problem i just lungorna.

Mycket sjukvård för oss i familjen Berggreen har det varit de sista åren. Nu får det snart vara bra!

Peace out.

Inga kommentarer: