söndag 8 februari 2015

Lite gnäll

Vi har, som bekant, en rätt trotsig femåring här hemma. Han och jag drar verkligen inte jämt för tillfället och mitt tålamod, som för övrigt gått på sparlåga ett par månader, är slut. Jag är Lucas måltavla många gånger. Mig kan man skrika åt, säga fula saker åt, vara kaxig emot och emellanåt använda knytnävarna mot. Det är jobbigt. MEN..ett annat problem vi har med detta älskade yrväder är att han bubblar av energi. Det har han alltid gjort men förut hittat på BRA saker för att få utlopp för denna energi. Han har varit ganska bra på att "leka själv" och bra på att hitta på saker att pyssla med. Nu har Lucas helt plötsligt glömt bort hur man leker. "Det finns inget att göra". "Det är tråkigt". Det enda han faktiskt leker nuförtiden är ninja, karate eller nåt inom samma genre. Då springer man omkring med svärd och rullar och kastar sig på golvet. Man hoppar i soffor och sängar och slänger sig överallt. Det är den enda han gör här hemma. Nu har det kommit till min kännedom att detta är det enda dom gör på förskolan också. Fri lek. Ute ena delen av dagen, inne andra. Ninja i snön eller ninja i kuddrummet. De brottas, slåss och sliter varandra i kläderna. Detta har jag sett med mina egna ögon då jag smygit in vid hämtning. Lucas är 99,9 procent av alla gånger i kuddrummet vid hämtning. Med stängd dörr. Tillsammans med två andra vilda kamrater. Varje dag. Samma visa. En dag var den en av pojkarna som satt på Lucas rygg och slet honom i håret när jag kom. Ligger det inte i pedagogernas intresse att kanske bryta detta, för mig, ohållbara mönster? Borde de kanske sära på dessa pojkar? Hitta på lite aktiviteter, som inte innehåller sparkar, slag och ninjor, utan kanske får in grabbarna på en annan bana. Kanskw visa dem att det finns annat som ör skoj? Självklart blir det protester om de inte får vara i kuddrummet, för det vet jag att dom vill men är det verkligen okej att leka ninjor heeeeela långa dagen? När jag tog upp att jag sett att de lekte lite hårt med varandra med en av tanterna på förskolan fick jag till svar att " Är det dom tre så får de skylla sig själva. De känner till leken och är ungefär jämnstarka". Jaha? Så det rättfärdigar att barnen får slåss med varandra bara för att ingen får så ont så de gråter? Nä. Skärpning hörrni!

Inga kommentarer: