lördag 18 oktober 2014

Tutten vs gröt

Jag ser en ljusning i mörkret. Det har känts lite hopplöst det här med smakisarna då babyn inte visat nämnvärt med intresse och hennes mage strejkat en vecka. Nu har magen stabiliserat sig ordentligt. Inget bajs på nattetid och inte 30 bajsblöjor per dag och jag kan pusta ut. Testade gröt för första gången i fredags och hon gillade det. (Tillägger att gröten innehåller mjölk men inga utslag runt munnen för det. Lucas fick stora nässelutslag på stubinen.) Hon gapade till och med och hade jag inte varit så rädd för att övermata henne så hon får ont i magen, hade hon nog kunnat ätit sig riktigt mätt. Morgonmålet kan nog snart vara utbytt och det är dags att gå till nästa steg. Jag tänker så här:

Frulle: Gröt
Lunch: Tutte
Middag: Puré (den enda hon gillar hittills är majs)
Kvällsmat: Tutte
Och sen två mål på natten då. Sen är det väl lunchmålet som får bytas och sist men absolut inte minst kvällsmaten (som jag bävar lite inför).

Vad tror ni om det? Det är svårt sådant här. Jag vill ju liksom skynda långsamt och känner inte stress inför att sluta amma. Vill ju inte att hela processen ska "backfire". Det är ju inte direkt så att man har jättemycket kött på benen heller för även fast man gjort det en gång förut är ju alla barn olika. Lucas gillade puréerna direkt, väldigt matglad, och kunde utan vidare dricka ur nappflaskan. Leia däremot har varit skeptisk mot både matpuré och fruktpuré och kan inte alls ta flaskan..än. Köpte "snuttar" som var för bebisar från 2 månader. De var något mindre och jag tycker nog att det gick lite bättre för Leia att dricka vatten ut dem. Skam den som ger sig!

Inga kommentarer: