onsdag 22 april 2015

Barnomsorg

Hösten som kommer är väldigt oviss för oss här hemma. Det var meningen att jag skulle börja jobba 1:e september efter att ha haft semester samtidigt som Nichlas under augusti månad. Nichlas skulle sedan vara hemma augusti till årsskiftet. Nu står han utan jobb utan att vi ens har fått rätsida på hur lång uppsägningstid han har. Två månader? Eller fem? Facket är sega på att hjälpa trots att vi betalar så mycket pengar varje månad. Nu söker Nichlas jobb till höger och vänster. Vad händer med pappaledigheten om han faktiskt får en anställning? Eller vad händer om företaget han jobbar för blir sålt? Får han fortsätta jobba då? Vill han det? Det skulle ju underlätta. Ingen vill ju anställa nån som ska börja med att vara hemma i fem månader. Alternativ ett är att vänta med att söka jobb..Men då är han inte berättigad till att stämpla vilket han eventuellt blir tvingad till i sommar. Alternativ två är att söka jobb, hitta jobb och börja direkt. Detta medför i sin tur att barnen måste börja förskolan redan 1:e september. Jag har dock 30 dagar kvar av min föräldraledighet vilket gör det möjligt för barnen (Leia) att vara hemma till 1:e oktober åtminstone..om jag kan vara hemma en månad till vill säga. Då är hon 16 månader. En liten plutt.  Kunde jag skulle jag låta henne vara hemma tills hon är tre. Jämför man med Lucas är Leia fortfarande väldigt liten. Hon håller precis på att komma underfund med hur man gör när man kryper. Hon är snart 11 månader men har inte varit intresserad förrän nu. Hon visar ingen vilja på att lära sig att plocka med maten. Den rör hon inte. Det ända hon håller i är majskrokar. Visst händer det mycket på fem månader men hur ska jag kunna lämna ifrån mig denna lilla tjej till förskolan med gott samvete? Och hur ska jag kunna be min chef om en extra månad ledigt med gott samvete? Tur är att Nichlas fått vara hemma så mycket med barnen ändå pga sjukskrivningen. Annars hade han ju missat sin ledighet totalt. Hans SGI (som är grymt hög) behåller han ju dessutom bara tills Leia fyller två. När ska han kunna plocka ut den om han är ny på ett jobb? Frågorna är många och ångesten är stor nu när jag precis klickat färdigt på ansökan om barnomsorg till Leia. Dessutom har jag ansökt om "vanlig" plats till Lucas istället för "allmän". Som tur är så var de på kommunen i alla fall väldigt tillmötesgående och trots att vi blir tilldelade en plats från 1:e september är detta datum ej hugget i sten. Vi har fått tillåtelse att flytta fram det vid behov. Hur mycket vet jag inte. Som sagt..Det här med att inte ha kontroll över situationen (läs livet) är inte min grej!

Inga kommentarer: